Ranked by Choisis

In het dagelijks leven merken wij dat er steeds meer 'gezonde' keuzes worden aangeboden. Hierdoor kan het lastig zijn om te beoordelen of iets voor jou ook gezond is. Dit kan komen doordat er teveel en verschillende informatie over de producten of services wordt aangeboden. 

In onze Choisis Ranking laten wij je zien wat het verschil is tussen verschillende maar toch vergelijkbare producten of services. Op deze manier zorgen wij ervoor dat jij makkelijk kan zien welke producten of services aansluiten bij jouw behoeftes. De Choisis Ranking laat jou aan de hand van vier topics een overzicht zien, waardoor je makkelijk kan kiezen welke producten of services bij jou passen. 

De topics zijn onderbouwt met informatie die verkregen is vanuit verschillende bronnen en onze eigen kennis en ervaringen. Indien wij gebruik hebben gemaakt van een bron dan wordt dit aangegeven met een cijfer tussen haakjes, bijvoorbeeld (1). Door hier op te klikken wordt de website geopend waar de informatie verkregen is. 

De vier topics :

Prijs
De prijs van een product of dienst kan bepalend zijn in de overweging of je iets gaat kopen. Als je iets vaak gaat gebruiken of doen (bijvoorbeeld dagelijks) dan is het belangrijker dat het betaalbaar is dan iets wat je uitzonderlijk gebruikt of doet (bijvoorbeeld jaarlijks). Wij beoordelen de prijs aan de hand van het icoontje. In deze ranking geven wij, indien mogelijk, ook een prijsindicatie aan, zodat je weet om welke prijs het ongeveer gaat.

  • € Lage prijs in vergelijking met het andere product in de ranking
  • €€ Gemiddelde prijs in vergelijking met het andere product in de ranking
  • €€€ Hoge prijs in vergelijking met het andere product in de ranking

Voedingswaarden 
Als het om een product gaat, geven we met de voedingswaarden aan hoeveel voedingsstoffen het bevat. In de ranking kijken wij naar de, in onze ogen, meest gebruikte en relevante voedingswaarden. Wanneer het om een service gaat, worden de voedingswaarden niet meegenomen in de ranking.

De voedingswaarden worden weergegeven per 100 gram en als dit anders is, staat het vermeld. De volgende voedingswaarden worden meegenomen in de ranking:

  • Calorieën: De hoeveelheid energie die in voeding zit wordt hierin uitgedrukt. De energiebehoefte verschilt per persoon, afhankelijk van hoe oud je bent, hoeveel je beweegt en status van je lichaam. Wordt ook wel uitgedrukt in kcal (1).
  • Suikers: Suiker doet je waarschijnlijk denken aan de zoete smaak of misschien associeer je het met ongezond, maar dat hoeft niet perse. Er is namelijk verschil tussen natuurlijke suikers, zoals in fruit en honing, en kristalsuiker, dat wordt gemaakt van suikerbiet en suikerriet. Kristalsuiker zit vaak in bewerkte producten. Suiker levert je lichaam energie (kcal) maar geen vitamines, mineralen en vezels. Gek genoeg verteerd je lichaam alle soorten suiker op dezelfde manier; het wordt afgebroken tot glucose (de ‘brandstof’ voor je lichaam, daarom behoort suiker tot de koolhydraten) en leveren dezelfde hoeveelheid kcal (2)
  • Eiwitten: Eiwitten leveren calorieën en aminozuren, dit zijn de bouwstenen voor het eiwit in de lichaamscellen. Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. In de ranking zul je voornamelijk plantaardige eiwitten tegenkomen, omdat wij vegetarisch eten. Daarentegen eten wij niet 100% vegan, dus eiwitten uit kaas, melk en eieren kun je tegenkomen in de ranking. De hoeveelheid eiwitten die je nodig hebt verschilt per persoon, maar is gemiddeld 0,8 gr eiwit per kilo lichaamsgewicht. Als je dus 60 kg weegt heb je dagelijks ongeveer 48 gr eiwitten nodig. Als je veel sport of vegetarisch bent, heb je 20 – 30% meer eiwitten nodig. Eiwitten uit plantaardige voeding zijn soms lastiger te verteren en bevatten niet altijd alle verschillende bronnen van eiwitten (aminozuren). Let als vegetariër daarop op dat je verschillende bronnen van eiwitten eet en als veganist al helemaal (3).
  • Vitamines: Vitamines zijn stoffen die voorkomen in kleine hoeveelheden van je eten en drinken. Ze leveren geen energie, maar zijn wel onmisbaar voor een gezond leven. Ons lichaam kan zelf geen vitamines aanmaken (behalve vitamine A, D en K in goede omstandigheden) en daarom is het belangrijk om het uit je voeding te halen. Om genoeg binnen te krijgen is gevarieerd en voldoende eten belangrijk. In de ranking omschrijven we de meest voorkomende vitamines (4).

Shine
In de shine beschrijven wij de voordelen van een product of service. Wij kiezen de meest interessante, relevante en belangrijke voor je uit zodat jij een weloverwogen, gezonde keuze kunt maken. De shine duidt aan waar wij vinden dat het product in uitblinkt.

Shadow
De shadow is de tegenhanger van de shine en laat dus de mindere kant van een product of service zien. Wij geven niet aan of  iets goed of fout is, maar we verstrekken informatie zodat je zelf kunt beslissen wat voor jou belangrijk is.

What Choisis loves
Hierin laten wij zien wat wij zo geweldig/fijn/leuk aan dat product of dienst vinden. Dit is eigenlijk een soort “Unique Selling Point” van het product, maar dan door ons beoordeeld.

Ranked by Choisis: