Graan

Granen spelen al jaren een belangrijke rol in ons avondeten, denk aan rijst. Tegenwoordig wordt rijst vervangen door quinoa, couscous, bulgur en noem maar op. Maar wat is nou precies het verschil tussen deze granen en zaden? De hoogste tijd dat wij dat voor jou op een rijtje zetten.

Onder granen vallen de zaden van grassen, zoals rijst, mais en tarwe. Meel en bloem zijn voorbeelden van producten die gemaakt worden van geplette granen (1). Onderhand is het algemeen bekend dat graanproducten met voldoende graanvezel, zoals volkorenbrood en zilvervliesrijst gunstigere effecten op je gezondheid hebben dan de witte variant. Zo is er bijvoorbeeld aangetoond dat volkoren producten het risico op hart- en vaatziekten verkleinen (2).

De betere variant van witte rijst is zilvervliesrijst, vandaar dat we die meenemen in onze vergelijking. Verder worden er twee andere meest populaire granen (bulgur en couscous) en zaden (quinoa) meegenomen in de ranking. Couscous bestaat uit kleine korrels die gemaakt zijn van water en tarwemeel. Eerst wordt de tarwe (tarwegries) gemalen tot meel, en daarna worden er kleine couscous balletjes van gemaakt. De tarwegries bevat meestal geen graanvezels meer, die zijn er uit verwijderd (3). Bulgur is ook een graanproduct, gemaakt van tarwekorrels, die eerst gestoomd of voorgekookt zijn en daarna gebroken tot een kleine structuur (4). Uiteraard kan quinoa ook niet ontbreken in deze ranking, deze kleine zaadjes zijn een foodie hype de afgelopen jaren.

 

Zilvervliesrijst  Couscous  

 

Goedkoop, tussen de €1 en €2 heb je een flinke zak, en nog biologisch ook.

 

De prijs is vergelijkbaar met zilvervliesrijst, relatief goedkoop dus (€1,30 biologisch bij de AH)

 

  • Calorieën: 360 kcal
  • Suikers: 0,5 gram
  • Eiwitten: 8 gram
  • Vitamine: B

*Per 100 gram (5)

 

  • Calorieën: 183 kcal
  • Suikers: 1,2 gram
  • Eiwitten: 7,5 gram
  • Vitamine:

*Per 100 gram (6)

 

 

Overal makkelijk verkrijgbaar, ook in het buitenland.

 

 

Zowel warm als koud te eten (bijvoorbeeld in een salade)

 

 

Vergeleken met witte rijst heeft het een redelijk opvallende nootachtige smaak, waar sommigen aan moeten wennen.

 

 

Veel couscous is gemaakt van tarwemeel waaruit de graanvezels zijn verwijderd, dit is minder gezond (7).

 

 

De nootachtige smaak (die wij dus erg lekker vinden) en het is vullend.

 

 

 

Makkelijk te bereiden; je laat het ongeveer 15 minuten wellen in heet water.

 

Bulgur   Quinoa  

 

De biologische variant bij de AH is zelfs goedkoper dan de ‘normale’ (AH biologische bulgur €0.98)

 

Aanzienlijk prijziger dan de andere producten, tussen de €2,49 en €2,99.

 

  • Calorieën: 375 kcal
  • Suikers: 2,2 gram
  • Eiwitten: 9,5 gram
  • Vitamine: B1 en B5

*Per 100 gram (8)

 

  • Calorieën: 392 kcal
  • Suikers: 1,5 gram
  • Eiwitten: 16,2 gram
  • Vitamine: B en E

*Per 100 gram (9)

 

 

Makkelijk en snel te bereiden.

 

 

Makkelijk verteerbaar en bijna vet vrij.

 

 

Het is niet glutenvrij.

 

 

Je de meeste quinoa goed wassen voor gebruik. Er zit namelijk een laagje saponine of zeepstof op de korrel. Dit laagje smaakt bitter en is niet goed voor je (10).

 

 

Het wordt al jaren gebruikt in de Turkse en Marokkaanse keuken en is vrijwel overal verkrijgbaar.

 

 

Je hebt heel veel keuze in quinoa: wit, rood of zwart en gepoft, geroosterd of gekookt. Je kunt het zelfs in je ontbijt gebruiken!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *