Brood

Wij zijn gek op brood en dan vooral op vers (warm) brood van de bakker! Brood is voedzaam en is een goede bron van koolhydraten en jodium. Vooral volkorenbrood bevat veel voedingsvezels, minderalen en vitamines en het daarmee verminderd het risico op verschillende ziektes. Wat ons betreft past brood dus goed binnen een healthy lifestyle.

Alleen is er tegenwoordig zóveel keuze qua brood. Wat is nou eigenlijk de beste keuze? Voordat we de verschillende broodsoorten in de ranking zetten, eerst even wat algemene informatie over brood. Brood wordt gemaakt van bloem of meel van een graansoort. Voorbeelden van graansoorten zijn tarwe, rogge, spelt, gerst of maïs. Daarnaast zit er in brood water, gist (of een ander rijsmiddel) en zout.

Het aanbod van brood is enorm groot. Zo kan je kiezen uit spelt-, rogge-, zuurdesem-, volkoren-, meergranen- of witbrood. Allereerst is het belangrijk om uit te leggen dat donkerbruin brood niet perse gezonder is dan lichtbruin brood. Dit komt omdat fabrikanten brood vaak een donkere kleur geven om het aantrekkelijker en ‘gezonder’ te laten lijken. Laat je dus niet verleiden door de kleur of naam van het brood maar lees het etiket. Let hierbij op dat het hoofdingrediënt volkorenmeel is. Alle graansoorten (tarwe, spelt, rogge of zuurdesem) kunnen volkoren zijn. Brood mag alleen volkoren heten, wanneer de gehele graankorrel wordt gebruikt. Het maakt hierbij geen verschil of het meel fijn of grof gemalen is, de vezels, mineralen en vitaminen blijven bestaan.

In de ranking wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende types volkorenbrood. Wit brood wordt niet meegenomen in de ranking omdat dit (bijna) geen voedingsvezels of andere voordelen levert. Daarnaast wordt meergranenbrood ook niet meegenomen in de ranking omdat dit niet meer betekent dan dat het brood is gemaakt van meerdere graansoorten. Dit kan volkoren zijn, maar meestal gaat dit om meerdere soorten bloem. De ranking bestaat uit de volgende types volkorenbrood:

  • Speltbrood
  • Roggebrood
  • Tarwebrood
  • Zuurdesembrood

Note: In deze ranking wordt alleen een prijsindicatie gegeven en geen specifieke prijzen.

Speltbrood  Roggebrood  

 

De prijs van speltbrood is erg afhankelijk van waar je het koopt.

 

In vergelijking met de andere broodsoorten, is roggebrood redelijk goedkoop.

 

  • Calorieën: 260 kcal
  • Suikers: 5,4 gram
  • Eiwitten: 9,1 gram
  • Vitamine: B

*Per 100 gram (1)

 

  • Calorieën: 242 kcal
  • Suikers: 4 gram
  • Eiwitten: 6,2 gram
  • Vitamine: B

*Per 100 gram (2)

 

 

Speltbrood bevat meestal (afhankelijk van de omstandigheden waarin het graan groeit) meer eiwitten dan andere volkoren broodtypen.

 

 

Uit onderzoek is gebleken dat rogge een positieve werking heeft voor het bloedsuikergehalte en het beter verzadigt (3).

 

 

 

Het is niet overal te verkrijgen.

 

 

Vaak zit er in roggebrood ook andere graansoorten (zoals tarwe) verwerkt.

 

 

Speltbrood is meestal steviger en heeft hierdoor een lekkere bite.

 

 

Roggebrood heeft een bepaalde structuur waar je van moet houden.

 

Tarwebrood    Zuurdesembrood  

 

Dit is over het algemeen de goedkoopste soort in deze vergelijking.

 

Zuurdesembrood is de duurste variant.

 

  • Calorieën: 266 kcal
  • Suikers: 2,4 gram
  • Eiwitten: 8,2 gram
  • Vitamine: B

*Per 100 gram (3)

 

  • Calorieën: 206 kcal
  • Suikers: 0 gram
  • Eiwitten: 7,5  gram
  • Vitamine: B

*Per 100 gram (4)

 

 

Het is eigenlijk overal te verkrijgen.

 

 

Zuurdesem bevat eigenschappen die er voor zorgen dat voedingsstoffen beter worden opgenomen in het lichaam (5).

 

 

Tarwebrood bevat vaak kunstmatige toevoegingen als broodverbeteraar, rijsmiddelen, glans- geur en smaakmiddelen (6).

 

 

Zuurdesembrood kan soms wat zuurder smaken, maar dit is afhankelijk van de manier waarop het gebakken wordt.

 

 

Het fijne aan tarwebrood is dat het makkelijk te verkrijgen is, zelfs in restaurants.

 

 

De krokante korst en stevigheid van zuurdesembrood vinden wij lekker.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *